niedziela, 1 lutego 2015

A. Vickers, S. Bavister "Coaching. Zarabianie przez rozmawianie. Nowa ścieżka kariery dla ludzi, którzy lubią ludzi"



Profesjonalne kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat coachingu i bycia coachem we współczesnym świecie. Polecam na początek - osobom, które zastanawiają się nad zostaniem coachem i borykają się z wyborem studium/szkoły certyfikującej. Także świeżo upieczonych absolwentów kursów coachingowych, którzy potrzebują trochę uporządkować myśli albo np. opuścili zajęcia na temat spisywania kontraktu albo typowych problemów w pracy coacha. Również dla zainteresowanych, a przy okazji bardzo wnikliwych klientów coachingu.

Oboje autorzy to Brytyjczycy współtworzący firmę Speak First, doświadczeni coachowie. Ich wykład jest wyczerpujący. Jego zaletą jest edukacyjne podejście do problemu. Konstrukacja książki dobrze odzwierciedla samą ideę coachingu. Autorzy zdobywają zaufanie czytelnika, zaczynając od prostych zagadnień. Ich postawa jest zachęcająca, podejście opiera się na dawaniu szansy wszystkim chętnym. Stopniowo skala trudności tematyki rośnie. Rozdziały są jednak zbudowane wciąż tak samo, Podzielone na krótkie i treściwe akapity opatrzone syntetycznym tytułem. Każdy rozdział dotyczący pracy z klientem zawiera przykładowy dialog - scenkę dobrze obrazującą dane zagadnienie. Są one dość proste, ale mają wystarczające odniesienie do sytuacji rzeczywistych. Tłumaczenie jest dobre.

Niewątpliwą zaletą podejścia autorów jest dążenie do urealnienia myślenia o codziennej pracy coacha i o możliwościach sukcesu na konkurencyjnym rynku pracy. Wzbudza we mnie zaufanie ktoś, kto nie waha się podkreślić, że bez ciężkiej pracy nie ma kołaczy. I że czasem lepszy coach odnosi mniejszy sukces niż gorszy coach, ale lepszy sprzedawca swoich usług.

Dla bardziej zaawansowanego coacha cenne jest przedstawienie kilku popularnych modeli pracy coachingowej: GROW, model S.C.O.R.E, Inner game, Skilled Helper oraz model Co-Active Coaching.

Wadą tej pracy może być bardzo regularna i powtarzalna struktura książki, odbiegająca od typowych polskich książek napisanych luźno, swobodnie, które - jeśli są dobre - mają zainspirować czytelnika, jeśli są złe - mają go tylko olśnić. Książka Vickers i Bavister odbrązawia pracę coacha. Daleka jest od przedstawiania go w roli guru, co, jak wiadomo, jest dużo mniej porywające, niż gdy piszący o swoich sukcesach coach przedstawia siebie niemal jak zbawiciela ludzkości.

Gdyby ktoś chciał zarzucić tej pracy banalność tylko dlatego, że podaje przykładową treści umowy z klientem oraz kładzie nacisk na kwestie organizacyjne, to powiem, że niesłusznie. Może jest to mało romantyczna, ale za to bardzo ważna część pracy coacha.

A już umiejętność wyjaśnienia, co to jest coaching, w nocy o pólnocy, i to na 32 sposoby powinna być obowiązkowa :) Jak wiemy czasami jest trudno w prostych i zrozumiałych dla amatorów słowach wytłumaczyć coś, w czym jesteśmy specjalistami. Komuż nie zdarzyło się dukać, wyjaśniając sedno zawodu coacha rodzinie (szczególnie starszym osobom) czy choćby u fryzjera? A co to takiego ten 'coach'? Lepiej więc być przygotowanym :)


Z życia wzięte:
Szczególnie, że może się Wam przytrafić coś takiego, jak mnie, kiedy to musiałam wyjaśnić, na czym tak naprawdę polega i jak wygląda sesja coachingowa NA SALI SĄDOWEJ, wezwana jako świadek w sprawie o stalking (wobec mojej klientki). Sąd poprosił mnie, żebym podała fakty, dowodzące, że coaching nie jest szkoleniem z technik manipulacji, i że sesje coachingowe z klientką nie były (urojoną) wrogą akcją prowadzoną przeciw stalkerowi. Wierzcie mi, jakże pomocny jest wtedy dobrze napisany i dający odpowiedź na te wątpliwości kontrakt coachingowy! I nie zapominajcie ich archiwizować!

Amanda Vickers, Steve Bavister 
"Coaching. Zarabianie przez rozmawianie. Nowa ścieżka kariery dla ludzi, którzy lubią ludzi"
Wyd. polskie 2007, Gliwice: Wydawnictwo HELION
Tłum. Marcin Kowalczyk
Wyd. oryg. 2005
str. 340

Spis treści:

1. Coaching - wprowadzenie
2. Naturalny coaching
3. Zrozumieć ideę coachingu
4. Rozpoczynam karierę jako doradca rozwoju osobistego
5. Jak zostać coachem menedżerskim?
6. Coaching w firmach
7. Sprawy praktyczne
8. Początki
9. Budowanie więzi z klientem
10. Struktura sesji i modele coachingu
11. Coaching - podstawowe zasady
12. Jak pytać i słuchać?
13. Narzędzia i techniki
14. Typowe problemy i zagadnienia
15. Wprowadzenie zmian i podnoszenie poprzeczki
16. Pułapki
17. Zbliżamy się do końca
18. Rozwijanie własnych umiejętności coacha
19. Aspekty biznesowe
20. Kursy i szkolenia
+ słowniczek terminów
+ dodatek z przykładowymi formularzami




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są moderowane.